Jannhaa- livet som blivande två barns mamma

Alla inlägg under maj 2012

Av Anna - 8 maj 2012 12:22

God morgon/middag

igår va jag hos min underbara vän Louise och träffade henne och hennes lilla prins , gud vilket charmtroll och jaaa nu längtar jag ännu mer efter min bebis när man har gosat med en sådan liten sötnos! Louise tog massa fina bilder på mig o lill prinsen men dom kanske kommer en annan dag , måste se om de är okej att jag lägger upp dom här på min blogg först =) .


Idag blir det en väldigt lugn dag med massa slappande för på något konstigt sätt har jag lyckats få träningsvärk i både axlar o mellan skulderbladen , så idag har jag bara o tagit det lugnt varit borta hos daniels syster och druckit kaffe .

Det jag däremot ska göra idag är att plocka undan lite , pyssla här hemma och leta fram vårat kontrakt för i helgen är det dags för flytt ( jaa det låter nog dumt) men så är det och den lägenheten vi ska flytta till ligger i bara två portar bort ifrån våran , och vi älskar den lägenheten vi ska flytta till även om den är mindre .. då undrar ni säkert varför vi vill flytta från en trea till en tvåa?


Det kan ju låta ganska dumt nu när det är en bebis påväg , men det är bättre för våran ekonomi, vi har ett helt tomt rum just nu som vi inte behöver och den lägenheten vi ska flytta till passar oss bättre , javisst det är svårt att få treor i edet och vi kommer att behöva en större lägenhet sen men det är ett bra tag kvar innan det är dags och under den tiden kan man faktiskt boka större lägenheter , det är ju så daniels syster och man har gjort.


Plus att linda, hennes man , dotter och två pittbull/amstaff hundar behöver mer space . så är det jätte bra att dom ville byta med oss .. man ska ju trivas med hur man bor , och just nu känns den här lägenheten helt onödig för oss att ha både för att den är dyr och för att ett helt rum står tomt .. bättre att dom som behöver ett extra rum o mer plats tar över den här lägenheten då. Tycker vi!. 


nää nu ska jag sätta fart och plocka undan så att jag kan lägga mig o slappa på soffan sen =)

ha det så bra! =)

Av Anna - 3 maj 2012 10:25

 

Du är i vecka 35.
Du har gått 34 fulla veckor och 2 fulla dagar (v34+2).
Du är på dag 239 av 280 (85,4%)
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). 
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tis 12 jun 2012 
Du har 40 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
mamma: 
Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka.
Av det går cirka 300 gram till barnet.
Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska.
Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation.
Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger.

Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten.
Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev
där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen,
samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Bebis:

 Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet.
Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar.
Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig
och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.
 
 
 
mina tankar:
 Igår fick min mamma följa med mig till mvc och lyssna på krabbans hjärtljud och det var så mysigt =).. snart är det dags, bebis har börjat att lägga sig med huvudet neråt vilket känns en heldel ibland men nu är det bara ett fåtal veckor kvar och snart har jag min bebis hos mig!!! <3
 
- ljud - 138
sf mått : 32-33
min vikt: 57,2
 
Ovido - Quiz & Flashcards