Jannhaa- livet som blivande två barns mamma

Alla inlägg under maj 2012

Av Anna - 31 maj 2012 06:57



Idag är jag trött som en zoombie! , har haft kraftiga sammandragningar och förvärkar sedan i går kväll och det innebär att det där som kallas sömn inte har existerat så speciellt mycket ..


men som sagt det är också bara förvärkar som gör väldigt ont i både mage , rygg och ljumskar o inga riktiga värkar än tyvärr :( så jag hoppas att det snart kommer igång ordentligt .. jag är trött på väntandet nu .. 


och idag ska jag vara på arbetsförmedlingen klockan tio men jag funderar på att ringa in och säga att jag inte kommer idag , jag har absolut ingen lust eller ork att gå in till edet och sitta där i 20-30 minuter för att sedan gå hem igen utan att ha fått gjort något vettigt .. men jag får nog fundera en stund till för att risken finns ju att jag blir utskriven om jag inte kommer dit när man har en tid inbokad .. jag får se hur jag gör lite senare de beror på hur jag mår =)


nää nu ska jag nog försöka sova en liten stund till , ha det så bra så länge =)


Av Anna - 30 maj 2012 15:15

bilder från Grillkväll/festen med Daniels syster Annika och hennes vänner den 25/5 

tack allihopa för en super trevlig kväll <3


 



Av Anna - 30 maj 2012 09:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Anna - 24 maj 2012 21:36

Hello , ett tag sedan jag skrev i bloggen .. tyvärr så har det blivit så eftersom att vårat internet inte har flyttats från den förra lägenheten än... 


Så vad har hänt med mig och magen sen sist jag bloggade?

v37 Jag har varit på mvc , nu har jag gått upp 12 kilo .. vad hände där? 2 kilo på 2 veckor och mitt sf mått var 3 cm större vilket mvc tanten tyckte var jätte bra men hon var väldigt förvånad och sa som vanligt " oj va du har växt" haha.. jaaa nog är jag stor alltid och jag vill så gärna att bebis kommer nu .. de är tungt och jobbigt i denna hetta .. 


men vi får vell se .. jag har haft lite små ont och daniel har fått massera magen 4 dagar i rad men ännu är det inga värkar tyvärr, men snart så kanske h*n kommer om vi har tur ^^ men antagligen trivs den lill* där inne  haha men vi får vell se vad mvc tanten säger nu den 28 när jag ska dit igen och då är jag i vecka 38 =) 


nää nu ska jag vänta på att daniel ska bli klar i duschen så vi kan mysa innan det är dags att sova , för att i morgon kommer jag inte att se honom förän sent på kvällen/ natten eftersom att han ska iväg med jobbet och ha trevligt med grabbarna grus (vilket att han verkligen förtjänar)


ha det så bra


Av Anna - 11 maj 2012 07:04

Vaknade för över en timma sen och har inte kunnat somna om , tur att jag inte är en natt människa längre =)

än så länge har jag gjort smörgåsar till min älskling & pussat massor på honom innan han åkte till jobbet , ringt och avbokat min tandläkar tid ..


Jag känner inte för att gå in till edet , i spöregn klockan kvart över sju på morgonen! Plus att jag inte gillar tandläkaren och när jag inte kan få bedövning när dom ska gräva i min mun så känner jag mig absolut inte motiverad , när den lill* har kommit ut kan jag gå dit för då kan jag iallafall få bedövning...


Idag ska jag bara packa lite grann & slappa för att i helgen kommer det att vara fullt upp med att bära grejer =)

fast jag kommer endå att ta det i min takt och inte bära allt för tungt , för det kommer inte att vara så lätt att bära massa saker nu när jag har börjat känna hur bebisen trycker neråt och det änna blixtrar o ilar både när jag ställer mig upp och när jag ligger stilla för länge på natten så det har börjat göra lite ont nu men än är jag inte orolig för att jag vet att det inte är dags än även om jag vill att min bebbe kommer snart..

så jag ska skynda långsamt med flytten & ta det i min egna takt. 


Av Anna - 10 maj 2012 17:59


magen förra veckan 


   

magen idag Lite skillnad är det allt , och bebisen har äntligen börjat sjunka neråt så nu kan jag äntligen andas ordenligt igen    





Av Anna - 10 maj 2012 12:39


Usch det dåliga vädret smittar verkligen av sig på både humör & hur man känner sig i kroppen ..

det har varit så i två dagar nu , igår va humöret verkligen i botten .. jag höll på med maten och den var inprincip helt klar tills daniel kom hem , men så råkade jag somna på soffan efter att jag hade pratat med daniel i telefonen och han sa "jag ska bara på en snabb kopp kaffe hos grannen jag kommer om tio minuter" men efter 20 min vaknar jag av att det är varmt o rökigt i lägenheten , jajamensan maten i ugnen hade blivit bränd och jag vaknade vid rätt tillfälle som tur va .. däremot blev maten förstörd så jag fick börja om från början . Usch dumma mig som somnade!... man ska ju aldrig somna under tiden man lagar mat! men det var som att någon klubbade mig ... fy!:( 



och idag känns kroppen helt ur balans och jag borde packa men jag orkar verkligen inte , antingen beror de på vädret eller så har daniels förkylning börjat smitta av sig .. usch den envisa stackaren .. I går frös han jätte mycket och hostade osv och i natt har jag knappt kunnat sova brevid honom för att han har varit alldelles för varm & då har han legat o frusit hela natten och haft både mitt o sitt täcke plus att han har sovit med strumpor på ...


så i morse frågade jag om han verkligen skulle åka till jobbet .. o jaa envis som han är åkte han till jobbet .. många hade nog stannat hemma när man mår så dåligt ... jag hade iallafall gjort det men men ingen kan iallafall säga att han är hemma i onödan .. när man åker med feber till jobbet ...  jag hoppas att han mår bättre när han kommer hem än vad han gjorde i natt o i morse iallafall .. jag får pyssla om honom ordentligt sen när han kommer hem <3<3



vi får väl se hur de går med flytten i helgen , jag kommer iallafall inte kräva att han ska göra massa saker under flytten om han fortfarande mår som han mådde i går,i natt o i morse... 

Av Anna - 9 maj 2012 13:09





 

Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och fulla dagar (v35+1).
Du är på dag 246 av 280 (87,9%)
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). 
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tis 12 jun 2012 
Du har 34 dagar kvar till beräknad förlossning.

   




Vecka 36: 9 maj - 15 maj 2012

Mamma:

Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre.

Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell.

Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor.

Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen.

Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.


Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen.

I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet:

Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter.

Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän.

Tänk på att det är karaktären på fosterrörelserna som ändras, dock ej frekvensen.


Vid avsaknad av eller minskade fosterrörelser ska du ALLTID kontakta förlossningen eller din MVC.

Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka.

Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”. Tillägg från babygruppen.se


egna tankar:

34 dagar kvar , jisses vad jag önskar att dagarna går fortare!

Ovido - Quiz & Flashcards