Jannhaa- livet som blivande två barns mamma

Alla inlägg under augusti 2012

Av Anna - 10 augusti 2012 23:29

jaa nu är det dags att skriva om förlossningen , innan jag glömmer bort alla detaljer =)

Som ni redan har läst hade jag förvärkar i två dagar innan det var dags för alvin att titta ut.


onsdagen den 6 juni klockan 10 på morgonen har jag lite små ont och tänker " jag väntar tills det blir värre , det går säkert över som de andra dagarna.." så vi åkte hem till alla vi brukar åka till och drack kaffe .. först till daniels föräldrar , min mamma , annsofie och bulle, rosa o toni och vi tittade även förbi linda o freddy en stund innan vi åkte vidare för att se om nalle var hemma


under tiden vi var hos alla ökade smärtan och värkarna blev värre och värre och när vi väl skulle gå in till nalle kunde jag inte hålla undan tårarna för då gjorde det så fruktansvärt ont och det kom ca 3 värkar var 10 minut så när vi träffade nalle och hans mamma o pappa frågade hans mamma hur det gick för mig och sa att hon tyckte att vi skulle åka in för att hon trodde att det snart var dags så vi åkte hemåt


men vi tänkte bara stanna till hos linda o freddy en snabbis igen o ta en kopp kaffe men icke så nicke jag kunde inte ta mig ur bilen så vi struntade de och jag gick långsamt ut från bilen upp till lägenheten. och när vi väl va hemma la jag mig på soffan för att vila och frågade daniel om han kunde vara snäll och göra en macka så jag hann äta ifall att vi skulle behöva åka in  ( man vet ju aldrig hur lång tid de kan ta ) och då var klockan halv två ungefär.


men jag hann inte äta för jag stog på alla fyra i soffan och det kändes som att han var påväg ut så daniel ringde till förlossningen på näl och dom säger att dom inte har någon plats och att jag inte kommer att kunna få någon hjälp av dom men att dom kan ringa till östra och kolla om dom har plats ..


så efter en stund får vi reda på att vi ska åka till östra och jag svor och va så arg ! men vi ringde iallafall våran vän kenneth som kom och hämtade oss för daniel ville inte köra mig i våran skumpiga 740.och daniel ringde till min syster och min mamma o sa att vi var på väg in och vägen till östra kändes så lång och jag skrek och vred mig till slut i bilen för att det gjorde så ont  ( att andas lungt funkade inte!) 


När vi väl är framme klockan kvart över två parkerar kenneth vid ingången på förlossningen och han ser ingen där inne så han ropar högt

" hon håller på att föda i bilen" och oj då kom det 6 stycken med en säng och skulle hjälpa mig och då behövde jag inte vänta utan dom slängde på mig alla mätgrejer och gav mig lustgasen ( tack och lov!) 


efter att dom hade använt mätapparaten så  började dom att förbereda mig och skulle hjälpa mig att byta om till sjukhus skjortan men det gick inte så bra eftersom att jag hade så täta värkar , och sedan var jag kissenödig men jag kunde inte ta mig till toaletten pågrund av dom täta värkarna så dom fick tömma blåsan på mig med en kateter.. 


och efter det kollade dom hur öppen jag var och då var jag öppen 6 centimeter och daniel frågar sköterskan

  " hur lång tid kommer det att ta " och sköterskan svarar" eftersom hon är först föderska kommer det antagligen ta minst 8 timmar " jaa just det ! ..  värkarna ökade och kom tätare och tätare och mitt humör var inte det bästa för när min oroliga mamma ringde till daniels telefon skrek jag till honom att han skulle stänga av telefon helvetet!


Det kändes som att allting gick så fort och sköterskan till slut om jag vill ha epiduralen och jag svarar "jaaaa!" under tiden jag har en värk , så dom kallar på läkaren som skall sätta ryggmärgsbedövningen klockan var då 17:00 men när han väl kom tyckte jag att han var så tjötig för han frågade hela tiden massa saker och med jätte täta och starka värkar är det inte så lätt att svara någon utan jag vrålade mer eller mindre " jaaaa!" till honom så fort han frågade något.


sköterkan kollar ännu en gång hur öppen jag är  och det visar sig att jag är fullt öppen så läkaren frågar daniel om jag skall få epiduralen eller inte ( han ansåg inte att jag var kappabel till att svara på den frågan) och läkaren förklarar även för daniel att det kan dröja ytterligare fyra timmar om jag får den eller så fungerar den inte över huvudtaget så daniel säger att jag inte behöver den och då gick läkaren igen och jag fick äntligen börja krysta.


och då var jag inte ett dugg trevlig mot någon av sköterskorna som skulle hjälpa mig för  att jag tyckte att dom sa alldelles fel saker    så dom säger till slut " vi får låta henne sköta det här själv hon klarar det här så bra ändå" och jajamensan det gick alldelles utmärkt! dom behövde bara säga till mig att flytta ner rumpan och när jag skulle hålla igen för att man inte ska spricka om man nu ska säga så ..  och efter fyra timmar på förlossningen så var klockan 17:55 och våran älskade pojke som var 48 cm lång och vägde 3180 gram var äntligen hos oss!<3<3 

smärtan är något av det värsta jag har varit med om , men det var så värt det! 

 

 

   

 


stolt pappa myser med sin son!<3  




Av Anna - 10 augusti 2012 23:11

Oj vad jag har blivit på att blogga , det känns inte alls som att jag har tid för det längre .. och det kan ibland kännas lite tråkigt eftersom att jag gillar att skriva av mig , både allt som är bra och dåligt ..

Men det blir nog så när man har en liten hemma =) 


Våran fina prins växer så det knakar och jag älskar att se varje framsteg han gör varje dag och mitt mamma hjärta smälter varje gång han skrattar eller ler , livet som mamma är helt underbart även om det kan vara lite små tufft ibland så älskar jag det !


På två månader har våran lille alvin gått upp 1990 gram och blivit 10 cm längre så han är med andra ord 58 cm lång & väger 5170 gram! Jisses vad det går undan han va ju nyss en liten plutt ! =) Och han är så otroligt stark i nacke , ben och rygg och tycker inte alls om att vara stilla. När man har honom i knät vill han helst stå och knuffar med benen så att det guppar , när han ligger på magen ser det ut som att han ska börja krypa för han står på knä och tar tag i filten han brukar ligga på och drar sig framåt och även om jag vet att han inte kan krypa än och att det är alldelles för tidigt för något sådant så blir jag så oerhört stolt över våran duktiga kille! =) och vet ni va? nu har vi äntligen kommit på varför han drägglar vattenfall ur munnen , han har två små tandebissar som ligger o gnager ! så snart kommer dom nog =)


Och jag är så glad över att vi fortfarande får sova hela nätterna ( oftast) det är vissa dagar då det har hänt mycket eller när han har somnat jätte tidigt som han kan vakna till på natten men då är det bara att ge honom bröstet så somnar han om & det är så härligt att det fortfarande går att göra så för nu kan man ta sovmorgnar om man vill =)



Hade aldrig någonsin kunnat tänka mig att mamma livet skulle vara såhär fantastiskt! =)<3<3

men självklart kan det vara jobbigt ibland när han skriker och man försöker med allt men endå inte kommer på vad som är fel , det gör ju så ont att se honom gråta och man känner sig så maktlös... men oftast kan man lista ut vad det är . oftast handlar det om mat eller att han vill ligga i famnen och kramas. 


 

Han har hittat sina fötter , och dom kan han sitta o titta på hur länge som helst! =) 

Nää nu säger jag godnatt och går o lägger mig o myser med våran son som sover<3



Ovido - Quiz & Flashcards