Jannhaa- livet som blivande två barns mamma

Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

v29 ♥

Av Anna - 29 mars 2012 11:00

 




Information om denna veckan: 

Bebis

Bebisens mått är ca 37 cm mellan fot och huvud och den väger 1250 g.

Det är trångt i livmodern och bebisen trycker med armbågar och knän. Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd.

Du

Livmoderns topp är ca 10 cm ovanför naveln nu. Måtten är omkring 27 till 30 cm. Liten eller stor mage spelar ingen roll, det som är viktigt är att din kurva ökar som den ska. Viktökningen är ca 8,5 kg till 11 kg.

Om du är orolig över din vikt så ska du prata med din barnmorska. En del gravida kan få problem med hemorrojder eller åderbråck nu. Det är på grund av det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen.


Barnets huvud står i proportion till den övriga kroppen. 

Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar.

Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur.

I ögonhålorna rör sig ögonen och barnet börjar bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter.

Det kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen. 


Mina tankar i vecka 29: 

Bara 11 veckor kvar .. underbart!  det har börjat bli lite besvärligare att gå fort eftersom att jag först och främst får håll och så gör det lite ont i benen men det är inte så farligt än^^ 


sf mått: 27

Hjärtljud: ca 140

Min vikt : 56,1




  



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 april 2014 17:58

Hej igen! Som ni kanske har märkt så har jag inte bloggat på ett tag . Det beror på att livet som mamma till två små barn just nu är hektiskt och sen thilda kom har jag verkligen märkt att alvin är i trotsåldern då det ofta ät bråk,gap och skrik me...

Av Anna - 14 februari 2014 09:20


Efter en promenad från göta till lilla edet (4km) gick jag hem till min mormor i onsdags på en snabb kaffe och åt lite kakor innan det var dags för mig att gå vidare till mvc och se hur det var med bebisen :) ?-ljud : 158-153 sf-mått : 35 Min vi...

Av Anna - 3 februari 2014 22:33

Hej idag är det en " jag är äcklig " dag jag ser alla bristningar som jag fått på de 15 cm breda kärlekshantagen , låren som inte får plats i något annat än mjukisar och knappt leggings osv. . Ja visst har man såna dagar .. såhär pigg o fräsch ser...

Av Anna - 1 februari 2014 17:41


Sf mått : 34 Min vikt : 59,7 Hjärtljud:140 Och allt såg jätte bra ut , huvudet har fixerat sig och min bm sa att bebisen skulle kunna komma när som helst eftersom jag har haft så mycket förvärkar . min viktuppgång nu är 17 kg från inskri...

Av Anna - 27 januari 2014 14:51

I morgon går jag in i vecka 35 det vill säga att jag har 5 veckor kvar till bf :)längtan och nyfikenheten växer sig större och större för varje dag som går . Vem är det lill* pyret i magen ?, är det en lillasyster eller lillebror ? Hur ser h*n ut ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards